Slechts 6 procent overheidswebsites volledig toegankelijk voor mensen met beperking
Vijf jaar geleden is het besluit Digitale Toegankelijkheid voor overheidswebsites en -apps ingegaan, maar niet meer dan 5,9 procent is volledig toegankelijk. En nog geen 25 procent van de sites en apps is gedeeltelijk toegankelijk voor mensen met een beperking. Zij kunnen hierdoor nog altijd niet zelf hun overheidszaken regelen en dat is teleurstellend, aldus Ieder(in). Veel overheden geven volgens de belangenorganisatie nauwelijks of geen prioriteit aan digitale toegankelijkheid voor iedereen. Dit meldt Ieder(in).
Doordat lang niet alle overheidswebsites- en apps volledig toegankelijk zijn, kunnen veel mensen met een beperking, ouderen en mensen met een psychische kwetsbaarheid hun overheidszaken niet regelen zonder hulp van anderen.
Vooruitgang
Ieder(in) is teleurgesteld in de resultaten, maar ziet ook vooruitgang: in het afgelopen halfjaar is het aantal websites die helemaal (status A) of deels (status B)toegankelijk zijn gestegen met 18 en 25 procent. Desondanks blijft het een feit dat 61,4 procent een status D of E heeft, ofwel deze overheden werken niet (aantoonbaar) aan de toegankelijkheid van hun digitale producten. Overheden houden zich hiermee niet aan de wet.
Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky