KPN Teletolk blijft komende 5 jaar beschikbaar voor doven en slechthorenden
Sinds 10 jaar kunnen doven en slechthorenden de KPN Teletolk bellen in gebarentaal, bijvoorbeeld voor het maken van een afspraak met de huisarts, om eten te bestellen of te informeren over een winkelbestelling. KPN Teletolk ontvangt iedere maand zo’n 2.500 gesprekken. Om dit voort te kunnen zetten heeft het ministerie van Economische Zaken KPN, Berengroep en nWise opnieuw aangewezen om deze dienst voor doven, slechthorenden en mensen met een taal- of spraakbeperking te kunnen blijven ondersteunen. Dit meldt KPN.
KPN Teletolk dient als tekst- en beeldbemiddelingsdienst voor mensen met een auditieve of spraakbeperking. Zij kunnen bellen met personen of organisaties door via de teletolk te communiceren in tekst, spraak of Nederlandse Gebarentaal. Daar is een tolk bij die alles vertaalt. De komende 5 jaar blijft de dienstverlening beschikbaar en wordt deze toegankelijker gemaakt. Sinds oktober is de dienst gratis en zijn de openingstijden verruimd. Mensen kunnen er nu van 07.00 uur tot 22.00 uur gebruik van maken.
Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky