Na een zaterdagavondje uit met vriendinnen komt de 38-jarige Annemarie Kol niet meer thuis, vanwege een kapotte lift op station Houten Castellum. Ze is rolstoelgebonden en heeft die lift nodig om van het perron naar beneden te komen. Meerdere belletjes met de NS-storingsdienst halen niets uit, ook niet als de politie én brandweer bellen. Dankzij de inzet van brandweermannen kon ze na ruim een uur wachten eindelijk naar huis. Dit meldt Libelle.
Rond 00.45 komt Kol samen met een vriendin aan op station Houten Castellum - hun eindstation. De lift daar wil nog weleens defect zijn, maar deed het op de heenweg de dag ervoor nog wel. Helaas is haar geluk op en krijgen Kol en vriendin de lift 's nachts niet in beweging. Een telefoontje naar de NS-storingsdienst via de noodknop in de lift haalt niets uit en levert zelfs irritatie op bij de vrouw aan de andere kant van de lijn. De algemene storingsdienst van de NS stuurt ook geen medewerkers en daarom voelt Kol zich genoodzaakt de politie te bellen.
Rolstoel tillen
Nadat agenten ter plekke komen proberen zij ook de storingsdienst te bellen, maar ook zij krijgen nul op het rekest. Een medewerker van NS vertelt dat de komst van een monteur nog zo’n vier uur kan duren. Daarom belt de politie de brandweer, die ook meteen komt. Zij hebben wel vaker mensen in een rolstoel van dit perron af moeten tillen en doen dat ook voor Kol. Het is bijna 02.00 uur tegen de tijd dat ze eindelijk naar huis kan. Om half elf op zondagochtend krijgt ze een sms dat de lift is gemaakt.
“Ik heb geen familie in de buurt die kan helpen. En die trap is steil, als ik die met mijn rolstoel van 175 kilo neem dan val ik en krijg ik de rolstoel boven op me. Die lift is zó vaak kapot. Dit beperkt je in je vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. Hoezo inclusieve maatschappij?”
Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky