Jaarlijks organiseert belangenbehartiger Ieder(in) de Week van de Toegankelijkheid. Met activiteiten in heel Nederland vragen ze aandacht voor een toegankelijke samenleving voor mensen met een handicap. Iedereen in Nederland kan een activiteit organiseren. Zoals bijvoorbeeld restaurants, bioscopen, hotels, kledingwinkels, cafés en MKB-ondernemingen.
Meer klanten en groter marktaandeel
Dit jaar is het thema toegankelijkheid loont. Wat levert toegankelijkheid op voor ondernemers? In Nederland wonen ruim twee miljoen mensen met een handicap. En daar komen er door de vergrijzing steeds meer bij.
Met een toegankelijk en begrijpelijk aanbod van producten en diensten, kunnen ondernemers dus meer klanten en een groter marktaandeel bereiken. Denk bijvoorbeeld aan een hotel dat goed fysiek toegankelijk is en daardoor meer gasten en betere recensies krijgt. Of denk aan een toegankelijke webshop, waardoor mensen met een visuele beperking makkelijk kleding kunnen bestellen.
Activiteiten
Wat kunnen ondernemers organiseren in de Week van de Toegankelijkheid?
Enkele ideeën:
- Organiseer een lunchsessie over toegankelijkheid in jouw broodjeszaak.
- Laat de webshop van jouw kledingwinkel testen op toegankelijkheid, door ervaringsdeskundigen.
- Werk samen met een sportclub, culturele instelling of gehandicaptenplatform voor een activiteit in de Week van de Toegankelijkheid (of lever hier een financiële bijdrage aan).
- Organiseer een inspiratiesessie samen met andere horecazaken. Wat kan toegankelijkheid jullie brengen?
- Deel specifieke expertise op het gebied van toegankelijkheid, bijvoorbeeld over digitale toegankelijkheid.
Tips en tricks
De Week van de Toegankelijkheid loopt van maandag 2 oktober tot en met zaterdag 7 oktober. Op de website
www.weekvandetoegankelijkheid.nl staan tips, activiteiten en goede voorbeelden rondom het thema toegankelijkheid loont.
Door: Nationale Zorggids