Normal_disabled-student-in-wheelchair-handicapped-woman-2022-01-18-23-55-19-utc__1_

Het maandenlang moeten wachten op reparatie van een hulpmiddel betekent in het ergste geval dat mensen de deur niet meer uit kunnen. Werk, school, even een boodschapje doen, alles staat onder druk. Dit meldt Ieder(in).

Bij Ieder(in) ontvangen ze regelmatig signalen via het meldpunt over dat onderdelen voor rolstoelen soms maanden niet leverbaar zijn, het soms weken duurt voordat er een monteur kan langskomen en dat de klantenservice niet goed bereikbaar is of gebrekkige informatie verstrekt. Met als gevolg vertragingen waar mensen met een beperking de dupe van zijn.
 
Wanneer er geen gebruik gemaakt kan worden van hulpmiddelen, kunnen mensen met een beperking niet naar werk, hun kinderen van school halen of zelfstandig boodschappen doen.

Groot probleem

Er zijn de afgelopen jaren veel klachten geweest over hulpmiddelen. In veel gemeentes gaat het heel goed. En in andere gemeentes niet. Daarom zijn er in 2021 met onder andere gemeenten, zorgverzekeraars en leveranciers afspraken gemaakt voor verbeteringen. Deze verbeterafspraken zijn vastgelegd in het Landelijk normenkader Hulpmiddelen.
 
Vanaf 1 januari 2022 moet het beter gaan met het aanvragen, onderhouden, repareren en meeverhuizen van hulpmiddelen. Maar gebeurt dat ook echt?

Meldactie hulpmiddelen

Ieder(in) wil scherp in de gaten houden of het nu inderdaad beter gaat. Daarom is Ieder(in) de Meldactie Hulpmiddelen gestart. Je kan je ervaringen delen in de vragenlijst. (Ga hier naar de vragenlijst Meldactie Hulpmiddelen)
 
Door: Nationale Zorggids