24 september 2021 om 13:15
2 minuten lezen

96 procent van overheidswebsites niet digitaal toegankelijk

Een jaar na de invoering van wetgeving die overheidsorganisaties verplicht om websites digitaal toegankelijk te maken is slechts 4 procent van de websites aantoonbaar toegankelijk voor de 4,5 miljoen mensen met een beperking en ouderen. Dit blijkt uit de evaluatie van de data uit het register van toegankelijkheidsverklaringen en andere openbare bronnen van de Nederlandse overheid. Het GebruikersNetwerk Digitale Inclusie vindt de cijfers zeer zorgelijk en stuurt daarom een brief aan de Tweede Kamercommissie Digitale Zaken. Dit meldt Ieder(in). 

Vanaf 23 september 2020 moeten alle overheidswebsite voldoen aan wettelijke toegankelijkheidseisen. Uit de DigiMonitor van 2020 bleek dat op die datum 1 prpcent van de websites voldeed aan de norm, inmiddels is dat dus 4 procent. Maar dit is altijd nog maar een fractie van het totaal en dus niet acceptabel, zo vindt het GebruikersNetwerk Digitale Inclusie, waar Ieder(in) deel van uitmaakt. Het onderzoek laat bovendien zien dat aan de helft van de overheidssites niet aantoonbaar wordt gewerkt om deze toegankelijk te maken. Deze sites voldoen daarmee niet aan de wet.

GebruikersNetwerk roept politiek op tot versnelling en doet aanbevelingen

Het GebruikersNetwerk Digitale Inclusie roept – via een brief aan de Kamercommissie Digitale Zaken – de politiek op om vaart te zetten in het toegankelijk maken van alle overheidswebsites. Daarbij geeft het Netwerk ook een aantal aanbevelingen om de huidige problemen op te lossen. Een van de aanbevelingen is om het register van toegankelijkheidsverklaringen compleet, doorzoekbaar en filterbaar te maken, zodat toekomstige rapportages een volledig beeld verschaffen. Ook zou het toezicht georganiseerd moeten worden en er vaker rapportages moeten komen, zodat actief toezicht gehouden kan worden op de digitale toegankelijkheid van lokale, regionale en landelijke overheidsinstantie. Producenten moeten binnen drie jaar kunnen en moeten aantonen dat hun producten voldoen aan de geldende toegankelijkheidseisen.

Mogelijk en noodzakelijk

Het sneller voor elkaar krijgen van een toegankelijke digitale overheid is volgens het GebruikersNetwerk mogelijk en noodzakelijk voor mensen die bijvoorbeeld een visuele, auditieve, motorische of andere beperking hebben en ouderen. Digitale inclusie is voor deze mensen extra belangrijk omdat zij anders moeilijker of niet zelfstandig mee kunnen doen in de samenleving. Digitale toegankelijkheid is geen gunst; het is een noodzaak. Het VN-verdrag Handicap is hier helder over: toegankelijke informatie is een mensenrecht.

GebruikersNetwerk Digitale inclusie

Het Netwerk is een initiatief van Dovenschap, Dwarslaesie Organisatie Nederland, EMB-Nederland, HoorMij∙NVVS, Ieder(in), KansPlus, KBO-PCOB, LFB, MIND, Oogvereniging, Sien en Spierziekten Nederland. Ze streven naar een samenleving waarin digitale informatie, diensten en producten toegankelijk, gebruiksvriendelijk en begrijpelijk zijn voor iedereen. Het netwerk is aanjager en gesprekspartner voor overheid, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven.

Door: Nationale Zorggids

Relevante artikelen

Alles van gehandicaptenzorg
    • Gehandicaptenzorg

    Zorginstelling ’s Heeren Loo stuurt cliënt weg die er al bijna zijn hele leven woont

    20 december 2024 om 11:39
    • Gehandicaptenzorg

    Zorgorganisatie ORO zet cliënten in voor groot it-project

    19 december 2024 om 14:13