Het protocol voor het openbaar vervoer laat mensen met een beperking met veel vragen zitten, klaagt Iederin, een organisatie die zich voor de belangen van gehandicapten en chronisch zieken inzet. Het protocol geldt vanaf juni, als het openbaar vervoer weer op volle capaciteit gaat rijden en ervoor moet zorgen dat passagiers en ov-personeel zich zo goed mogelijk tegen het nieuwe coronavirus kunnen beschermen.
Iederin-beleidsmedewerker Martin Boerjan legt uit dat de communicatie rond het protocol en de gevolgen ervan voor de toegankelijkheid onduidelijk zijn. "De stickers en lijnen waarmee beschikbare plaatsen en looproutes worden aangegeven, zijn zinloos voor mensen met een visuele beperking", geeft hij als voorbeeld van de onduidelijke communicatie.
"Ook geven lang niet alle vervoerders aan wat er gebeurt met reisassistentie waar sommige gehandicapten van afhankelijk zijn. Daarnaast is niet duidelijk wat er met de rolstoelplekken gebeurt", aldus Boerjan. "En wat doet iemand met een auditieve beperking die van liplezen afhankelijk is als het ov-personeel mondkapjes draagt?"
Iederin was niet betrokken bij de totstandkoming van het protocol, maar hoopt dat de doelgroep wel wordt betrokken bij de verdere uitwerking voor mensen met een beperking. Die vindt komende tijd plaats.
Door: ANP