7 november 2019 om 13:48
< 1 min lezen

Landelijke regels moeten lange wachttijden hulpmiddelen tegengaan

Begin volgend jaar gaan partijen aan de slag met het terugdringen van de levertijd van hulpmiddelen als rolstoelen of rollators. Met een stel landelijke regels moet er een einde komen aan de klachtenregen over deze hulpmiddelen. Dit meldt Skipr.

Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat de set aan regels begin januari wordt opgesteld. Alle betrokken partijen dienen zich vanaf dan bijvoorbeeld te houden aan een maximale levertijd. Ook wordt afgesproken hoe met aanvragers van een rolstoel of ander hulpmiddel het gesprek gevoerd zou moeten worden.

Zes maanden of langer wachten

Medio oktober besteedde consumentenprogramma Kassa uitgebreid aandacht aan alle problemen met hulpmiddelen. Hieruit bleek dat mensen vaak maanden moeten wachten op een hulpmiddel waar ze echt afhankelijk van zijn. Meer dan 60 procent van de mensen die ene rolstoel, traplift of ander ondersteuningsmiddel uit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) nodig heeft of gerepareerd moet hebben, heeft weleens te maken gehad met wachttijden, slecht of niet aanwezig maatwerk en problemen met leveranciers. Bijna 75 procent van de mensen die moesten wachtten, wachtte zes maanden of langer op een levering of reparatie. 

Door: Nationale Zorggids

Relevante artikelen

Alles van gehandicaptenzorg
    • Gehandicaptenzorg

    Cliënten T-zorg Rotterdam krijgen onterechte brief over directe stopzetting thuiszorg

    Gisteren om 09:50
    • Gehandicaptenzorg

    Sociale netwerken spelen cruciale rol bij werk voor mensen met beperking

    10 januari 2025 om 12:54