Zwolse rolstoel- en scootmobielgebruikers zijn klaar met Welzorg. De afgelopen paar jaar heeft de gemeente een stroom aan klachten ontvangen over de leverancier van hulpmiddelen. Het bedrijf levert niet op tijd, levert verkeerde middelen en personeel vertoont onbeschoft gedrag. Dat meldt de Stentor.
De gemeente Zwolle wilde het contract met Welzorg in 2007 al opzeggen, maar dankzij een verbeterplan leek alles weer op orde. Sinds een paar jaar regent het wederom klachten bij Welzorg en bij de gemeente. Ook via diverse andere kanalen komen de klachten binnen. Hoewel de hulpmiddelenleverancier continu beterschap belooft, geloven de cliënten daar niet meer in.
Rolstoelgebruiker Rob Kolenbrander heeft een doucherolstoel nodig. Hier wacht hij inmiddels al ruim 7 maanden op. Hij heeft wel tijdelijke vervanger, maar deze past niet bij zijn lengte of gewicht. “Erg kwalijk, want de adviseur verzocht mij ‘m toch te proberen. Dat had tot ongelukken kunnen leiden. En wie is er dan verantwoordelijk?”, vraagt Kolenbrander zich af. Deze week zou hij zijn nieuwe rolstoel eindelijk ontvangen, maar bleef tevergeefs wachten op de deurbel.
Inmiddels hebben diverse gemeenten het contract met Welzorg opgezegd. Naast zeven Veluwse gemeenten, hebben ook de gemeente Utrecht en diverse andere gemeenten het contract met het commerciële bedrijf beëindigd. Ook in 2014 besloten ten minste vijf gemeenten de overeenkomst met Welzorg niet te verlengen.
Door: Redactie Nationale Zorggids