Zorgkantoren hebben samen een 'praatplaat' met toelichting laten maken die visueel weergeeft welke stappen er in het inkoopproces voor de Wet langdurige zorg (Wlz) 2016 zijn. Op deze manier willen de zorgkantoren cliënten en cliëntenraden meer betrekken bij het zorginkoopbeleid. Dit meldt Zorgverzekeraars Nederland (ZN).
NZG
Praatplaat moet zorginkoopbeleid Wlz 2016 inzichtelijk maken voor cliënten
-De praatplaat geeft inzicht in het inkoopproces, wat de zorgkantoren belangrijk vinden en op welke onderdelen cliëntenraden inspraak hebben. De plaat en de toelichtende tekst vertellen cliëntenraden wanneer zorgkantoren met zorgaanbieders in gesprek zijn en waarover. Cliëntenorganisaties NPCF, Iederin en LPGGz hebben meegewerkt aan de documenten.
Het idee is, zo vertelt Rob Gruntjes, beleidscoördinator langdurige zorg bij Coöperatie VGZ, dat cliëntenraden weten wat er gebeurt zodat zij het gesprek aan kunnen gaan met hun zorgaanbieders. “We denken dat de praatplaat ons en instellingen helpt om cliëntenraden uit te leggen hoe we zorg inkopen.”
© Nationale Zorggids