3 maart 2014 om 09:22
< 1 min lezen

Meldactie toegankelijkheid verzekeringen voor gehandicapten

De gehandicaptenorganisatie Ieder(in) wil graag weten in hoeverre mensen met een beperking of chronische ziekte problemen ondervinden bij het afsluiten van een verzekering. De organisatie heeft een meldactie op touw gezet.

Drie jaar geleden hielden Ieder(in) (toen nog de CG-Raad) en Kenniscentrum Welder een zelfde meldactie. Daaruit bleek dat mensen met een beperking geregeld problemen ondervinden bij het afsluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering, overlijdensrisicoverzekering of een levensverzekering. Ieder(in) wil nu weten of de toegankelijkheid van verzekeringen is verbeterd.

Uit de vorige meldactie bleek dat mensen met een handicap of chronische aandoening soms veel langer moesten wachten op acceptatie door de verzekeraar. Ook moesten zij een soms veel hogere premie betalen dan verzekerden zonder beperking. Bovendien kwam het voor dat mensen met een beperking worden geweigerd terwijl dat niet terecht was. Verzekeraars gaven ook niet altijd een deugdelijke uitleg van de beslissing of keken onvoldoende naar de persoonlijke situatie van de verzekeringnemer.

Ieder(in) vraagt mensen met een beperking die onlangs een verzekering hebben afgesloten of dat hebben geprobeerd om hun ervaringen te mailen naar meldpunt@iederin.nl. 

© Nationale Zorggids

Relevante artikelen

Alles van gehandicaptenzorg
    • Gehandicaptenzorg

    Invoering inkomensafhankelijke bijdrage Wmo uitgesteld naar 2027

    24 december 2024 om 11:10
    • Gehandicaptenzorg

    Zorginstelling ’s Heeren Loo stuurt cliënt weg die er al bijna zijn hele leven woont

    20 december 2024 om 11:39