Lift station Dieren onbereikbaar: grote frustratie onder reizigers
Sinds 8 juni is het perron van het treinstation in Dieren niet meer bereikbaar voor mensen die afhankelijk zijn van de lift. Hierdoor moeten reizigers al bijna vier weken alternatieve vervoersmiddelen zoals auto’s of taxi’s gebruiken, wat leidt tot aanzienlijk meer reistijd. Dit meldt Studio Rheden.
Prorail zou de lift in Dieren afgelopen week repareren, maar dit is niet gelukt. Veel inwoners van Dieren begrijpen niet waarom de liften zo vaak kapot zijn. Momenteel gaat het om lift nummer 3, zoals te zien op de foto hieronder. Op sociale media regent het klachten.
Een gebruiker schreef: “Het wordt hoog tijd dat er een alternatief komt. Mensen die gebruik moeten maken van de lift, zijn veel te vaak de klos. Het station moet te allen tijde bereikbaar zijn voor iedereen. Gisteren nog een onwelworden in de trein, dan is het toch wel fijn als de brancard gebruikt kan worden als dat nodig blijkt.”
Sociale media reacties
Een tweede persoon reageerde: “Bijna een maand is de lift naar het perron op station Dieren defect. Al bijna een maand hebben rolstoelgebruikers, mensen met een rollator, of met een kinderwagen geen toegang tot het perron van station Dieren. Vervangende oplossing in de vorm van een taxi is een aanfluiting, want voor 10 uur en tussen 15 uur en 18 uur is er geen taxi beschikbaar. Dit probleem speelt al sinds het nieuwe station er is. Om de haverklap zijn de liften stuk.“
Een derde persoon zei: “Het geboden alternatief in de vorm van een taxi is niet beschikbaar in spitstijden vanwege leerlingenvervoer. Voor werkenden en studenten is dit dus een non-oplossing. Al een maand aan het pendelen met mijn zoon naar zijn school. De bus is ook niet betrouwbaar. Vaak zijn de plankjes stuk. Groot probleem!!“
Een vierde persoon stelde voor: “Er moet een nooduitgang komen ter hoogte van de perrons, waar gehandicapten ook gebruik van kunnen maken als de lift kapot is. En dat kan makkelijk op de plek die er vroeger was. Onwil van ProRail, ten koste van ouderen en gehandicapten.”
Reactie van ProRail
ProRail reageerde: “Wij maken de liften juist op stations zodat mensen die bijvoorbeeld slecht ter been zijn of met een kinderwagen lopen toch op het perron kunnen komen of het perron kunnen verlaten. Het is dan extra wrang als het niet werkt.”
Taxi als vervangende oplossing
Als reizigers voor een niet-werkende lift staan, kunnen zij het nummer van de NS Helpdesk bellen dat vermeld staat op een sticker bij de lift. Deze helpdesk helpt de reizigers verder. Indien nodig wordt er een taxi geregeld naar een ander station, waarvan de kosten door ProRail worden gedragen.
Het is duidelijk dat de huidige situatie voor veel reizigers onhoudbaar is. Er is een dringende behoefte aan een duurzame oplossing zodat het treinstation in Dieren weer volledig toegankelijk is voor iedereen.