Administratiedruk in de zorg fors omlaag met deze methoden
Bij gehandicapteninstelling Philadelphia ligt de focus nu op het registreren van afwijkende zaken in plaats van het invullen van lange standaardchecklists. Dit geeft begeleiders meer tijd en controle, en zorgt ervoor dat cliënten nauw zijn betrokken bij hun dossier. Cliënten zijn nu echt het uitgangspunt in het administratief proces, aldus een begeleider.
Spraakgestuurd rapporteren in de thuiszorg
De thuiszorg bespaart hier en daar eveneens in tijdsbesparende technologie. Thuiszorgorganisatie Patyna heeft spraakgestuurd rapporteren ingevoerd, waarmee wijkverpleegkundigen direct bij de cliënt verslag kunnen doen door hun waarnemingen in te spreken op een tablet. Dit spraakgestuurde systeem zet de spraak om in tekst, wat veel tijd bespaart: “Het scheelt mij wel 20 minuten na een route”, vertelt een wijkverpleegkundige. Toch waarschuwen medewerkers dat spraakgestuurd rapporteren slechts een eerste stap is in het verlichten van de administratieve druk. Er is nog meer nodig om de zorgprofessionals volledig te ontlasten.
Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky