Als de ‘sense of urgency’ maar groot genoeg is. Dan lukt het. Verandergoeroe John Kotter wist het al in 1995 toen hij zijn bestseller Leading Change schreef. Na vele jaren praten, onderzoeken en stimuleren gaan we door het coronavirus in een paar weken massaal over op thuiswerken.
Met digitaal en online samenwerken, vergaderen, leren, trainen, coachen, zorgen, behandelen, shoppen, helpen, recreëren en wat al niet meer. In de zorg worden online consulten, beeldzorg, digicontact, corona-apps en landelijke portalen voor gegevensuitwisseling in rap tempo geregeld. In het onderwijs breekt e-learning ineens op grote schaal door onder de noemer 'afstandsonderwijs'.
Geen tijd voor persoonlijke belangen en voorkeuren, politieke spelletjes, stroperige besluitvorming, financieringsperikelen en bureaucratische rompslomp.
Gedragsverandering
De grote kloof tussen koplopers (early adapters) en grote voorhoede (early majority) wordt in recordtempo geslecht. Hard nodig om dit soort technologische innovaties en veranderingen tot een succes te maken zoals we lezen in het boek Crossing the Chasm dat managementexpert Geoffrey Moore in 1991 schreef.
Mensen passen hun gedrag verrassend snel aan. Ingesleten gewoonten worden massaal ingeruild voor nieuwe patronen. Niet vreemd want volgens BJ Fogg’s behaviour model en boek Tiny Habets zijn alle noodzakelijke ingrediënten voor gedragsverandering aanwezig: we moeten (aanleiding, trigger), willen (motivatie) en kunnen (gelegenheid).
Zoals we weten uit het standaardwerk Diffussions of Innovations van Everett M. Rogers uit 1962, volgt de rest van het peloton (late majority) vanzelf. Zeker in dit geval. Met gerichte communicatie wordt dit proces versneld, met een speciale aanpak voor kleine groep achterblijvers (laggards).
Sense of urgency
45 jaar na introductie van het begrip ‘telewerken’ wordt ‘arbeid die op afstand van de werk- of opdrachtgever wordt uitgevoerd met behulp van informatie- en communicatietechnologie (ICT)’ gemeengoed.
En in de zorg? E-health lijkt eindelijk op grote schaal door te breken. Met videoconsulten, online behandelingen, thuismonitoring, digitale poli’s, online afsprakensystemen, mobiele teststraten, gegevensuitwisseling, slimme gezondheidsapps, big data-analyses, nieuwe financiële afspraken en wat al niet meer.
Als de ‘sense of urgency’ maar groot genoeg is. Dan lukt het. Laten we dat nog maar even vasthouden.
Sjors van Leeuwen is adviseur in klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Ook schreef hij verschillende boeken zoals Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people, CRM in de praktijk en Hoe agile is jouw strategie? Daarnaast is hij de initiatiefnemer van het Zorgmarketingplatform.
© Nationale Zorggids / Sjors van Leeuwen