Cliënten waarderen verkennend gesprek Wachtkracht met 8,4
Sinds bijna een jaar kunnen cliënten met een ggz-hulpvraag terecht voor een verkennend gesprek bij Wachtkracht, een initiatief van PsyQ, WerV (Dimence Groep en Prisma Psychologie. Cliënten waarderen het initiatief met een 8,4. Het project wordt gefinancierd door de innovatiestichting van Zilveren Kruis en de gemeente Zwolle. Dit meldt Zilveren Kruis.
Mensen die wachten op een ggz-behandeling kunnen bij Wachtkracht alvast een gesprek aangaan met een clientondersteuner die helpt met de aanpak van geldproblemen of bijvoorbeeld eenzaamheid. Het doel is om verergering van problemen te voorkomen terwijl mensen wachten op passende zorg. En soms blijkt geestelijke gezondheidszorg helemaal niet de zorg te zijn die zijn nodig hebben. Van de 200 mensen met wie een verkennend gesprek is gevoerd, bleek 5 procent helemaal geen ggz-traject meer nodig te hebben.
Sociaal domein
Volgens Zilveren Kruis is Wachtkracht vergelijkbaar met het verkennend gesprek dat in 2025 voor iedereen in Nederland onder verzekerde zorg valt, maar Wachtkracht zoekt echt oplossingen in het sociaal domein. Staat iemand op de wachtlijst voor de ggz, dan krijgt hij of zij de mogelijkheid om gebruik te maken van Wachtkracht. Binnen twee weken hebben ze dan een verkennend gesprek met een ervaringsdeskundige.
Kortere wachttijden
Omdat zorgverzekeraar Zilveren Kruis en de gemeente Zwolle ook de druk op de zorg willen verkleinen, financieren ze WachtKracht Zwolle. Inmiddels zijn de wachttijden voor sommige behandelingen al korter, is de behandeling van cliënten verkort en voelen mensen zich tijdens het wachten geholpen omdat ze hun ei alvast kwijt kunnen. De wachttijd is niet enkel meer wachten.
Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky