Fouten in ziekenhuizen: patiënten blijven risico’s ervaren
Uit een recent onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland blijkt dat 25 procent van de patiënten in de afgelopen twee jaar heeft ervaren dat er (bijna) iets misging in een ziekenhuis of kliniek. Dit percentage is hoger dan in 2021, toen nog 21 procent van de patiënten aangaf fouten te hebben meegemaakt. Hierdoor zijn er zorgen over de patiëntveiligheid, vooral omdat deze fouten vaak ernstige gevolgen kunnen hebben voor de gezondheid van de betrokkenen. Dit meldt Patiëntenfederatie Nederland.
Voorbeelden van veelvoorkomende fouten zijn het toedienen van verkeerde medicatie, zoals antibiotica waar een patiënt intolerant voor is vanwege een allergie, of een slechte overdracht van medische informatie tussen zorgverleners. Hierdoor ontbreekt cruciale informatie, wat kan leiden tot een foute diagnose of een verlate behandeling. Deze situaties vergroten de kans op lichamelijk of psychisch letsel.
Lichamelijke en psychische schade
Van de patiënten die een fout ervoeren, meldde 18 procent dat de fout leidde tot permanent lichamelijk letsel, terwijl 21 procent te maken kreeg met psychische schade. Gebrekkige communicatie met de patiënt en het niet correct gebruiken van medische gegevens worden door de respondenten het vaakst genoemd als oorzaken van deze fouten.
Fouten nooit volledig te voorkomen
Arthur Schellekens, directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland, benadrukt dat fouten in de zorg nooit volledig te voorkomen zijn, maar roept wel op tot een andere en betere samenwerking tussen zorgverleners om het aantal incidenten te verminderen.
Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky