Fraude van grote ggz-aanbieder onthuld: personeel declareert niet-geleverde zorg
Dagelijks registreren behandelaren tijd voor patiëntbesprekingen, maar volgens een vertrouwelijke memo declareert Karakter vaak meer tijd dan gerechtvaardigd is. Van de 60 tot 70 behandelaren die betrokken lijken bij dienstoverdrachten, is slechts voor tien een declaratie te verantwoorden. Een nieuwe registratiemethode zou urenreductie betekenen, maar ook een verlies van ruim 180.000 euro in 1,5 jaar tijd.
Te weinig declarabele uren in de zomer
In de zomer van 2022 waren er te weinig declarabele patiënten en te veel medewerkers aanwezig. Het gevolg is ruim 900.000 euro minder aan resultaat in augustus. De directie reageerde met een oproep: verhoog de productie en vul de agenda’s, zelfs tijdens vakantieperiodes. Een jaar later is het Karakter echter nog steeds niet gelukt om meer geld binnen te krijgen dan het uitgeeft, waardoor de organisatie een verlies van 1 miljoen euro lijdt in regio Gelderland en in de regio Overijssel zelfs 2 miljoen euro aan rode cijfers schrijft.
Medewerkers moeten meer patiëntgebonden tijd schrijven en dus extra behandelingen inplannen en extra administraties in dossiers uitvoeren. Voormalig medewerkers met wie FTM sprak, stellen dat het ieder jaar hetzelfde is: in de zomermaanden lijdt het bedrijf verlies en dat moet in de laatste maanden van het jaar weer worden bijgesteld. Optimaal declareren mag, maar volgens klokkenluiders gaat Karakter te ver en is het belang van het bedrijf boven de belangen van de jonge patiënten geplaatst, waardoor meer inkomsten binnenkomen op minder patiënten.
Inefficiëntie en tekortkomingen
Volgens de klokkenluiders ontbreekt het Karakter aan efficiënte bedrijfsvoering. Verouderde software, losse Excel-lijsten en gebrekkige planning zorgen voor chaos. Ondanks pogingen om medewerkers te ontlasten, blijft de registratie- en planningsdruk hoog. Dit veroorzaakt structurele inefficiënties en onoverzichtelijke geldstromen. “Dat is de reden dat een derde van onze kosten uit overhead bestaan. Schokkend, ja”, aldus een van de werknemers die aan de belt trekt.
Beschuldigingen van fraude
Karakter declareert het maximale tarief voor ’top-ggz’, maar volgens de klokkenluiders worden niet alle kinderen door medisch specialisten behandeld. Ook zouden patiënten die al klaar zijn voor ontslag extra afspraken krijgen, puur om uren te registreren. De Raad van Toezicht vond geen onregelmatigheden, maar voor veel medewerkers was de maat vol. Tientallen mensen zijn inmiddels vertrokken bij de organisatie.
De aanbieder van jeugd-ggz laat in een reactie weten de beschuldigingen te verwerpen. “Dit doet geen enkel recht aan de zorg aan kwetsbare jongeren door onze medewerkers die elke dag met veel overtuiging, energie en passie wordt geleverd.”
Het volledige onderzoek van Follow the Money vind je hier.
Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky