Wat heeft een zorgverlener op sociale media te zoeken?
Snel en effectief communiceren met patiënten via sociale media
Een effectieve en snelle manier om te communiceren met patiënten is via sociale media. Sociale media zijn in Nederland niet meer weg te denken. Maar liefst 96 procent van de Nederlanders is te vinden op sociale media. Vooral door de toename van 65-plussers op sociale media groeit het gebruik in Nederland nog steeds. Ongeveer de helft van de Nederlanders is zelfs dagelijks op sociale media te vinden.
Een belangrijk verschil tussen het inzetten van sociale media en meer traditionele online media, zoals websites, is dat patiënten al op sociale media zijn. Patiënten hoeven dus niet speciaal naar jouw website toe, maar jouw nieuws komt automatisch op hun ‘timeline’ voorbij. Daar komt bij dat mensen een website vaak maar eenmalig bezoeken of slechts bezoeken voor hele specifieke informatie.
Sociale media in de zorg
Nederlanders gebruiken in vergelijking met andere landen sociale media nog relatief weinig om informatie over hun gezondheid te krijgen. Het gebruik van online media voor het verkrijgen van gezondheidsinformatie stijgt echter wel. Nederlanders raadplegen voor gezondheidsinformatie het liefst hun huisarts. Verwijzingen van huisartsen naar bijvoorbeeld thuisarts.nl bewijzen dat Nederlanders wel degelijk te verleiden zijn om informatie over hun gezondheid online op te zoeken. Het gebruik van thuisarts.nl leidt zelfs tot een daling van zorggebruik. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat Nederlanders de geloofwaardigheid van zorginformatie op sociale media versus een website van een zorginstelling bijna gelijk scoren.
Zorggebruik verminderen door inzet sociale media?
De vraag is of bijvoorbeeld de Nederlandse huisarts op sociale media te vinden is voor zijn of haar patiënten? Een klein veldonderzoekje wijst uit: ja, een deel van de huisartsen is regelmatig te vinden op sociale media, maar hij of zij plaatst nauwelijks patiëntgerichte content. Een gemiste kans als je kijkt naar zowel de mate waarin Nederlanders zich op sociale media begeven en de hoge mate van vertrouwen die Nederlanders hebben in hun arts.
Als je deze gegevens combineert zou je verwachten dat door de inzet van sociale media zelfs het zorggebruik zou kunnen dalen. Helaas weten we nog niet of deze 1 en 1 ook inderdaad 3 is. Alhoewel ziekenhuizen steeds beter de sociale media inzetten, blijft de rest van de zorg nog erg achter. Door deze beperkte inzet is er helaas ook nog nauwelijks effect-onderzoek bekend. Maar als we het niet proberen, zullen we het nooit weten.