Crisis zorgt voor minder online donaties
GRONINGEN (Novum) – Het bedrag dat Nederlanders online doneren aan goede doelen, is na een piekje in 2011 vorig jaar wederom gedaald. Gemiddeld werd 59 euro gegeven per online donatie, meldt Stichting Geefgratis maandag. In 2011 was dat nog 64,20 euro. Door de crisis staat het online donatiebedrag op het laagste niveau sinds de stichting in 2006 begon met meten.
Vrouwen en mannen blijken bovendien anders te doneren. Mannen geven minder vaak, maar wel meer per donatie. Bij vrouwen is het juist andersom: zij doneren sneller en vaker, maar geven een kleiner bedrag. Mannen doneerden vorig jaar online gemiddeld 70,18 euro. Vrouwen gaven een stuk minder, namelijk 47,83 euro per donatie.
Geefgratis biedt gratis te gebruiken internetdiensten aan goede doelen in Nederland en is een particulier initiatief. In totaal doneerden 8338 mannen en 10.637 vrouwen vorig jaar via de stichting. De bedragen zijn gebaseerd op de 75 duizend donaties die online via de stichting zijn gedaan tussen 2006 en 2012.