Positieve omgang basisschoolleerlingen vermindert gedragsproblemen
AMSTERDAM – Door de sociale omgeving van kinderen met zwakke cognitieve vaardigheden in de kleuterklas te verbeteren, kunnen gedrags- en emotionele problemen in de eerste paar jaar van de basisschoolperiode worden verminderd. Dit blijkt uit onderzoek van Barbara Menting, die woensdag promoveert op haar onderzoek aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Uit het onderzoek van Menting blijkt dat de relaties tussen kinderen en hun leeftijdsgenoten en ouders mede bepalen of kinderen met zwakke cognitieve vaardigheden later gedrags- en emotionele problemen zullen ontwikkelen. Kinderen met taalproblemen, slechter geheugen of impulsiviteit toonden een verhoogd risico op crimineel gedrag, lagere CITO-scores en het ontwikkelen van gedragsproblemen.
Om hierbij te helpen kan bijvoorbeeld het interventieprogramma Taakspel worden gebruikt, waarbij de positieve omgang tussen kinderen wordt gestimuleerd. Vooral bij kinderen met zwakke taalvaardigheid zorgde dit dankzij betere acceptatie door klasgenoten voor minder gedrags- en emotionele problemen.
© Nationale Zorggids / Florian Kersten