Treant publiceert calamiteiten in de patiëntenzorg
Treant vindt het belangrijk om herhaling van fouten te voorkomen en te blijven leren om de kwaliteit van zorg te vergroten. Daarom publiceert Treant voortaan ieder kwartaal het aantal calamiteiten in de patiëntenzorg en de maatregelen die genomen zijn om de calamiteit te voorkomen. Het uitgangspunt hierbij is dat Treant de privacy van patiënten en artsen optimaal beschermt. Dit meldt Treant Zorggroep.
Volgens de wet is een calamiteit een ‘onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en die tot de dood van of een ernstig schadelijk gevolg voor een patiënt/cliënt heeft geleid’. Treant wil dat medewerkers zich veilig voelen om calamiteiten of een eventueel vermoeden van een calamiteit te melden. Een gevoel van vertrouwen en veiligheid leidt tot een goed functionerend systeem van actief delen van kennis over kwaliteit en veiligheid van zorg.
In 2016 werden negentien calamiteiten gemeld door de ziekenhuislocaties en woon- en zorglocaties van Treant, waarvan in tien gevallen de patiënt is overleden. In 2017 werden zeventien calamiteiten gemeld, waarvan in zes gevallen de patiënt overleed. Naar aanleiding van iedere individuele melding stelt Treant indien nodig een verbeterplan op om een soortgelijke calamiteit in de toekomst te voorkomen.
Door: Redactie Nationale Zorggids