Cliënten Wmo Veenendaal positief over zorg en ondersteuning
In opdracht van de gemeente Veenendaal heeft onderzoeksbureau ZorgfocuZ een cliëntervaringsonderzoek uitgevoerd. Door middel van dit onderzoek wil de gemeente een beeld krijgen hoe de uitvoering van de Wmo door cliënten wordt ervaren. Het overgrote deel van de cliënten is positief over de geboden zorg en ondersteuning. De uitkomsten van dit onderzoek worden betrokken bij de verbetering van de dienstverlening. Dat meldt de gemeente Veenendaal.
Het onderzoek, dat in de periode april tot juli is uitgevoerd, werd steekproefsgewijs gehouden onder 1.782 inwoners die in 2016 een hulpvraag hebben ingediend in het kader van de Wmo. Hiervan heeft 36,2 procent de vragenlijst ingevuld.
De gemeente Veenendaal onderzoekt ieder jaar schriftelijk de ervaringen van cliënten met de zorg en ondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De uitkomsten van deze onderzoeken is een cijfermatige vergelijking. De gemeente Veenendaal wil daarom ook van de cliënten zelf horen wat achter die cijfers aan beleving schuilt. Om die reden is er naast de schriftelijke enquêtes met cliënten over de resultaten, ook een dialoog gevoerd. Op deze wijze ontstaat een nog beter beeld van de verklaring die achter de cijfermatige uitkomst schuil gaat.
Uit het onderzoek blijkt dat over het algemeen de ervaringen van inwoners positief zijn. Zo is ruim 80 procent tevreden over de kwaliteit van de ondersteuning en 81 procent geeft aan dat de ondersteuning past bij de hulpvraag die zij hebben gesteld. De cliënten zijn tevreden over het contact met de gemeente en voelen zich serieus genomen. Uit het onderzoek blijkt ook dat cliënten weten waar zij hun hulpvraag kunnen stellen. En dat zij waardering hebben voor de snelheid waarop zij worden geholpen. Meer dan 84 procent van de cliënten is tevreden met de kwaliteit van de ondersteuning.
Door: Redactie Nationale Zorggids