Zorgverzekeraar Zilveren Kruis overweegt stappen tegen opticiens
Zorgverzekeraar Zilveren Kruis wil actie ondernemen tegen opticiens en hoorwinkels. Zij gebruiken het beeldmerk van de verzekeraar in hun eigen reclames. Volgens Zilveren Kruis worden consumenten met de reclamecampagnes van onder andere Specsavers en Hans Anders bovendien onterecht verleid tot het kopen van ‘gratis’ producten. Dat meldt de Volkskrant.
Voordat de zorgverzekeraar stappen onderneemt, moet uitgezocht worden of het is toegestaan om het beeldmerk voor dergelijke campagnes te gebruiken. En zo ja, welke maatregelen hiertegen genomen kunnen worden. Dit is de juridische afdeling van Zilveren Kruis aan het uitzoeken. Ook vindt de zorgverzekeraar het een kwalijke zaak dat in de reclames het woord gratis wordt gebruikt. Zilveren Kruis vindt niet dat er zoiets bestaat als gratis zorg. “Alle verzekerden betalen mee via de premie en die stijgt op deze manier verder”, zegt een woordvoerster van Zilveren Kruis.
Hoortoestellen bijvoorbeeld worden gedeeltelijk vergoed vanuit het basispakket. In dit geval gaat het om maximaal 75 procent van een gehoorapparaat, als het eigen risico al is gebruikt voor andere medische kosten. Specsavers zegt het resterende bedrag op zich te nemen. Daarom staan gehoorapparaten als gratis vermeld op de website van de opticien, zegt Zilveren Kruis. Ook wordt op de website opgeroepen om gebruik te maken van de zogenoemde brilvergoeding. De zorgverzekeraar vraagt zich af hoe houdbaar zulke acties blijven.
Specsavers-directeur Remko Berkel denkt dat de klacht van Zilveren Kruis slechts een schreeuw om aandacht is in de nieuwe overstapperiode. Volgens hem lag het bedrijf vorig jaar over hetzelfde onderwerp in de clinch met CZ. Toen paste Specsavers het woord gratis aan naar ‘zonder bijbetalen’. Berkel wil slechts voorkomen dat klanten de volle prijs moeten betalen voor hoorzorg.
Zorgverzekeraars Nederland (ZN) staat achter het standpunt van Zilveren Kruis. Het is volgens de belangenorganisatie niet de bedoeling dat mensen op deze manier hun premie terugverdienen.
Door: Redactie Nationale Zorggids