Extra aandacht voor hoe cliënt zorg ervaart
In het najaar van 2016 gaat de inspectie extra aandacht geven aan hoe de cliënt in de gehandicaptenzorg de zorg beleeft. De inspectie gaat dit bij veertig instellingen speciaal onderzoeken. Daarnaast heeft ze een nieuw hulpmiddel ontwikkeld, speciaal voor het toezicht op de kwaliteit van zorg aan mensen met een ernstig meervoudige beperking (EMB). Dit instrument-EMB helpt de inspecteur bijvoorbeeld te onderzoeken of er goed naar mensen met een ernstig meervoudige beperking wordt geluisterd. Dit meldt Inspectie voor de Gezondheidszorg.
Zorgaanbieders en zorgmedewerkers moeten zich tijdens hun werk aan (wettelijke) regels en afspraken houden. Maar hoe de cliënt de zorg ervaart, weegt ook steeds meer mee als het om de kwaliteit van zorg gaat. Want wanneer iemand langdurig intensieve zorg krijgt, is de manier waarop de zorg gegeven en georganiseerd wordt, bepalend voor de kwaliteit van zijn of haar leven. Hoe de cliënt de zorg beleeft, is dan ook een vast onderdeel waarop de inspectie toetst.
Dit najaar gaat de inspectie dit bij veertig instellingen onderzoeken. Inspecteurs spreken uitgebreid met cliënten, cliëntvertegenwoordigers en begeleiders over hun beleving van de geboden zorg. De inspectie gaat er vanuit dat de wensen en behoeften van de cliënt de basis is voor hoe de zorg word geleverd. Daarbij is het van belang dat de cliënt zoveel mogelijk zelf doet – en natuurlijk waar nodig met ondersteuning.
Kennis over zorg en behoeften van mensen veranderen. In juli 2016 stuurde staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid de Kwaliteitsagenda Gehandicaptenzorg naar de Tweede Kamer. Samen met het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 2.0 is het een extra impuls om de kwaliteit van leven van cliënten te verbeteren. Belangrijk daarbij is de positie van de cliënt. Ook vraagt de staatssecretaris aandacht voor mensen met bijzondere zorg- en ondersteuningsvragen, bijvoorbeeld bij een ernstig meervoudige beperking.
Door: Redactie Nationale Zorggids