Zorgverzekeraars besteden fors aan klantwerving
Zorgverzekeraars staan onder druk van de marktwerking. De bedrijfskosten zijn door scherpe prioriteiten in de bedrijfsvoering licht gedaald sinds de invoering van het nieuwe zorgstelsel in 2006. De kosten voor klantwerving stegen daarentegen met 84 procent. Dat meldt FD.
Dat blijkt uit een analyse van de krant op basis van cijfers van de Nederlandsche Bank. In 2007 toen de marktwerking net was ingevoerd bedroegen de kosten voor het werven van nieuwe klanten nog geen zestien procent van de totale bedrijfskosten. In 2012 liep dat percentage op tot dertig procent. In diezelfde periode daalden de totale bedrijfskosten van de zorgverzekeraars met 3,7 procent naar 1,6 miljard euro tegenover 38 miljard euro inkomsten van premies. De zorgverzekeraars in Nederland gaven vorig jaar in totaal 475 miljoen euro uit aan wervingsmiddelen zoals reclamespotjes, kortingsacties, provisies voor tussenpersonen, ledenblaadjes en geld voor vergelijkingssites.
Volgens Rogier van der Hooft, commercieel directeur van CZ, bewijst de heftige concurrentiestrijd dat de marktwerking zoals die bedoeld is, begint te werken. Het aantal verzekerden dat overstapt naar een andere zorgverzekeraar stijgt de laatste jaren gestaag. Tot 1,4 miljoen overstappers vorig jaar. De verwachting is dat het aantal mensen dat wisselt van zorgverzekering dit jaar verder zal stijgen onder meer door de forse premieverlaging die DSW en Achmea eerder dit jaar hebben aangekondigd.
© Nationale Zorggids