Ouderen in verpleeghuis krijgen nauwelijks persoonlijke aandacht van verzorgers
Zorgverleners in verpleeghuizen geven aan nauwelijks tijd te hebben voor persoonlijke aandacht aan ouderen. Ze voelen zich dan ook tekortschieten in het bieden van warme zorg, laat softwareleverancier TOPdesk weten. De organisatie bevroeg vijfhonderd verzorgers in verzorgings- en verpleeghuizen en ruim 1.000 bezoekers hierover. Dit meldt Metro.
Bijna driekwart van de zorgverleners geeft aan geen tijd te hebben voor persoonlijke aandacht voor hun oudere cliënten. En dat terwijl deze aandacht van levensbelang is voor een goede levenskwaliteit aan het van hun leven. Bezoekers van verpleeg- en verzorgingshuizen merken ook dat er weinig aandacht is voor de persoonlijke wensen en behoeften van ouderen. Zelfs het ophangen van een schilderij lukt zorgprofessionals niet.
Hoge werkdruk en personeelstekorten
En dat is niet de schuld van de zorgverleners. Zij willen wel, maar kampen met hoge werkdruk en beperkte capaciteit, waardoor persoonlijke aandacht erbij inschiet. Belevingsgerichte persoonlijke zorg is van groot belang voor de kwaliteit van leven van een oudere en geeft bewoners van verpleeghuizen een ‘thuisgevoel’. Bijna 90 procent van de zorgverleners wil meer warme aandacht geven, maar doen dat niet. Hierdoor lukt het veelal niet om persoonlijke gesprekken te voeren, emotionele steun te bieden en sociale activiteiten met ouderen te doen.
‘Grote invloed op welzijn’
“Het is pijnlijk, omdat juist deze persoonlijke aandacht en zorg een grote invloed heeft op het welzijn van ouderen, hun gevoel van verbondenheid en de kwaliteit van het leven. Persoonlijke momenten, zoals een-op-een gesprekken of samen activiteiten ondernemen, dragen bij aan het creëren van een ouderwets thuisgevoel”, zegt consultant Rinske Jansen van TOPdesk. Hierdoor krijgen mantelzorgers meer op hun bordje en ook zij zijn vaak overbelast.