Mensen met beperking hebben nog altijd veel moeite met regelen van zaken online
Mensen met een beperking die zelfstandig overheidszaken, zorg, onderwijs of bankzaken moeten afhandelen, kunnen dat nog altijd met moeite of zelfs helemaal niet doen. Sites zijn vaak niet toegankelijk: er is geen ondertitel bij filmpjes, sites zijn niet zonder muis te gebruiken of patiëntenportalen zijn niet toegankelijk waardoor ze geen zorgafspraken kunnen maken. Dit meldt het College voor de Rechten van de Mens dat het VN-Verdrag Handicap jaarlijks monitort op digitale toegankelijkheid.
Volgens het VN-Verdrag Handicap moet de overheid zich inzetten voor digitale toegankelijkheid van informatie en diensten. Ook private partijen moeten hun toegankelijkheid optimaliseren. Dit is tevens een verantwoordelijkheid van de overheid. Gebrekkige digitale toegankelijkheid betekent voor mensen met een beperking dat ze afhankelijk blijven van anderen en dus niet zo autonoom zijn als ze zouden willen. Digitalisering draagt bij aan meer zelfstandigheid. Helaas is niet meer dan 6 procent van de ruim negenduizend overheidssites en -apps toegankelijk voor mensen met een beperking. Ook digitaal lesmateriaal is vaak niet toegankelijk voor studenten. En geen enkele van de onderzochte tachtig ziekenhuissites voldoet aan de toegankelijkheidseisen.
Concretere doelstellingen
“De overheid moet extra stappen zetten om ervoor te zorgen dat zij, zoals het VN-verdrag handicap voorschrijft, volwaardig mee kunnen doen aan de samenleving, net als ieder ander”, zegt interim voorzitter Nico Schrijver van het College voor de Rechten van de Mens. Het college raadt concretere doelstellingen voor digitale toegankelijkheid aan en structurele betrokkenheid van mensen met een beperking bij het opstellen en uitvoeren van wetgeving.