Bestuursvoorzitter Joep de Groot bij zorgverzekeraar CZ snapt waarom de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) zijn organisatie een formele maatregel heeft opgelegd. Hij erkent de problemen en zegt dat CZ er hard aan werkt om de zorgplicht wél na te komen. Dit is voor het eerst dat de NZa zorgverzekeraars dusdanig op de vingers tikt, meldt BNR.
CZ en drie andere grote zorgverzekeraars komen hun zorgplicht niet na en houden de lange wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg en ziekenhuiszorg in stand. Volgens De Groot gaat het probleem bij CZ vooral over de registratie van bemiddeling. Ofwel: doet CZ genoeg om de problemen van verzekerden aan te pakken? Ook vindt de NZa dat de verzekeraar niet proactief de wachtlijsten helpt oplossen en daarin vindt De Groot dat de zorgautoriteit een punt heeft.
Succesvolle wachtlijstbemiddeling registreren
Verzekeraars zijn verplicht om te laten zien dat het mensen helpt en dat doet CZ nu niet genoeg. “Daar hebben ze gelijk in en dat gaan we ook echt aanpakken. Daar zijn we mee bezig en dat lossen we in de gestelde termijnen op.” De verzekeraar heeft daar zes maanden de tijd voor gekregen.
De bestuursvoorzitter zegt dat mensen op een wachtlijst voor ggz of ziekenhuiszorg naar CZ kunnen bellen voor zorgbemiddeling. De verzekeraar zal dan proberen hun wachttijd te verkorten. Aan een structurele oplossing wordt ook gewerkt, in samenwerking met de sectoren en huisartsen.
Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky