Over ons
Het CAK is een publieke dienstverlener die voor de overheid regelingen uitvoert en zorgt voor de vertaling van wetten en regels naar persoonlijke en begrijpelijke dienstverlening. Met heldere en goed vindbare informatie geeft het CAK klanten inzicht in en overzicht van hun persoonlijke situatie. Hierdoor kan iedere klant zelfstandig de juiste keuzes maken.
Onze kerntaken
Voor het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) voeren wij 5 wettelijke taken uit:
Vaststellen en innen van de eigen bijdrage op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz). Vaststellen en innen van de eigen bijdrage op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) voor de gemeenten. Verrichten van betalingen aan zorgaanbieders op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz). Legaliseren van verklaringen voor het meenemen van medicijnen naar het buitenland (Schengenverklaringen). Regelingen voor klanten die anders buiten het Nederlandse zorgstelsel vallen: de regeling wanbetalers, de regeling onverzekerden, de regeling gemoedsbezwaarden, de regeling onverzekerbare vreemdelingen en de buitenlandregeling (verdragsgerechtigden). Ook valt het Nationaal Contactpunt grensoverschrijdende zorg (NCP) onder het CAK. Het doel is om patiënten die zich binnen de Europese Unie willen laten behandelen, te informeren over de medische behandeling in een ander EU-land.
Persoonlijke en begrijpelijke dienstverlening
Het CAK vertaalt deze wetten en regels voor ruim 1,5 miljoen klanten naar persoonlijke en begrijpelijke dienstverlening. Met heldere en goed vindbare informatie geeft het CAK klanten inzicht en overzicht in hun persoonlijke situatie. Zodat iedere klant zelfstandig de juiste keuzes kan maken.