Apothekers mogen het verstrekken van nieuwe medicijnen en de uitleg over het gebruik ervan niet meer als één zorgactiviteit declareren. De Nederlandse Zorg Autoriteit gaat deze twee taken van apothekers vanaf 1 januari 2014 scheiden en apart vergoeden. Apothekersorganisaties wilden deze maatregel uitstellen maar het College van Beroep voor het bedrijfsleven wees het verzoek tot uitstel af. Dit meldt Leefwijzer.
Patiëntenfederatie NPCF is blij met deze ontwikkeling. De federatie vindt het belangrijk dat er meer aandacht komt voor goede farmaceutische zorg. Bij een eerste uitgifte van een medicijn aan een patiënt moet de apotheker uitleg geven over mogelijke bijwerkingen en de samenhang met andere medicijnen bespreken, vindt de NPCF. Ook de verwachtingen van de patiënt moeten aan de orde komen. Zo levert de apotheker een belangrijke bijdrage aan de zorg en begeleiding van patiënten.
De NPCF hield deze zomer een meldactie “Verstrekking medicijnen' waar 11.000 mensen aan deelnamen. Daaruit bleek dat twintig procent van de deelnemers geen uitleg had gekregen over een nieuw medicijn of ontevreden was over het gesprek met de apotheker terwijl zij er wel voor betaalden. Tot voor kort zat de vergoeding voor een uitgiftegesprek bij de prijs van het medicijn inbegrepen.
Nu apothekers de toelichting op medicijnen apart moeten declareren wordt het ook voor patiënten duidelijker dat dit gesprek plaats moet vinden, denkt de NPCF. De federatie vindt het niet alleen belangrijk dat de verstrekking van geneesmiddelen en het uitgiftegesprek afzonderlijk worden vergoed en dat het gesprek plaatsvindt, maar vindt het ook volstrekt logisch dat als dit gesprek niet plaatsvindt de apotheker daar ook niet voor wordt vergoed.
© Nationale Zorggids
Ik heb de medicijnen geweigerd, als ik ziek word dan zijn de kosten nog hoger. Heb ik wel over voor deze onzin. en dan zal een ziekenhuis bezoek ook nog meer kosten
Kom nooit bij de apotheek maar nu 3 medicijnen nodig. En effe 3 maal 12 36 euro aftikken en ca 10 euro voor medicijnen. Uitleg superkort en nog geen 3 minuten. Laten het er 4 geweest zijn: Dat is een uurtarief van 540 tot 720+ euro / uur!! Voor het overhandigen van 3 doosjes waarvan ik de naproxen ook zo had kunnen halen. Nou snap ik ook waarom mensen hier zo boos over worden.
Ik voel GEEN ENKELE STEUN bij mijn zorgverzekeraar, die toch echt mijn zorgbelangen moet dienen. Met de aanname van de declaratie is mijn verzekaar de PROBLEEMEIGENAAR, maar vergoeden ze de apotheker en verhalen ze de kosten bij de clienten. Het is machtsmisbruik van ongekende grootte.
Met een afgeslankt consumentenrecht ben je van je vrijheid in het afnemen van diensten bestolen. Geregeld wordt er nu 3x voor eenzelfde dienst betaald: bij receptverstrekker, bij het product (als zijnde het hele product incl onderzoeken, regulering en bijsluiter) en bij de apotheker.
De apotheker kan steen-en-been klagen over de terugloop van zijn inkomsten, maar er zat ook veel te veel vet op dat apothekersbeen! Wellicht zitten wij nu allemaal de financiële gaten van een niet effectieve branche te dichten en/of hun rijkdom te financieren.
Voor kennis van het onderhoud ervan ontvangen apothekers gegarandeerde afzet. Een monopolypositie waar zij hun bestaansrecht aan te danken hebben. Geen bakker/slager die van zo'n mooie regeling mag genieten! De kosten voor het pand, de medewerkers en educatie gaan uit de marge op het product. Er zit ongelooflijk veel marge op medicijnen. Ook bij de apotheker.
Ik heb aan al deze reacties NIETS toe te voegen; het is glashelder, de klant is zeer ontevreden! Toch blijven we met ons allen die extra kosten betalen uit ons -alweer verhoogde- eigen risico. Ik ga hier maar eens een Avaaz-actie voor starten; op de een of andere manier moet dit onrecht toch de wereld uit!
Is de toekomst zo, dat we straks bij een pakje boter ook uitleg kosten moeten gaan betalen? Anders gebruiken we het misschien als haarcreme. Het moet toch niet gekker worden
Tegenwoordig kan je beter met je recept naar de kruidvat gaan en daar eerst kijken of er een soort gelijke medicijn er is. !!! MAAR !!! Als mensen advies geven aan apothekers, hoe ze hun service kunnen verbeteren, dan kunnen ook wij een rekening aan hun geven :D
Ik gebruik al 20jaar dezelfde medicijnen uitleg heb ik niet nodig .betaal wel Laatst herhaalmedicijnen besteld via de mail ( valt onder E mail consult) € 4.52 voor betalen. Vind dit niet normaal meer
Als deze ' uitleg' vroeger in de prijs van de medicijnen was opgenomen, hoeveel hebben we dan met zijn allen teveel betaald in geval van herhaalmedicatie? En wie controleert of die 'uitleg'kosten uit de prijs van de medicijnen is gehaald? Ik vind deze hele gang van zaken schandalig.
Apothekers zijn oplichters geworden, alles wat een witte jas draagt maakt er een potje van
Ik kreeg een crème van de huisarts, die niet vergoed werd. OK, geen probleem. Dat ik daar boven op € 6,63 aan gesprekskosten moet betalen, waar ze a. geen melding van maken, b. ook niet uitvoeren, c. waar ik ook niet omgevraagd heb. Ik heb de crème contant willen betalen toen ik het afhaalde. Dat kon niet. Nee, ik begrijp nu waarom. Dit gebeurt me geen 2e keer. Het kan ook te gek!
Je bent bij een eerste uitgifte van een medicijn verplicht het éérste uitgiftegesprek te betalen. Óók wanneer je géén gesprek hebt en of wilt. Het is wederom de legalisering van diefstal van 'Jan met de pet' zoals dit 'legale stelen" óók al bij vele andere zaken plaatsvind. Het blijven arrogante gelegaliseerde dieven
Worden deze klachten aan een kamerlid doorgespeeld? Alleen dan gaat er misschien iets gebeuren. Ik had ook het gevoel beduveld te worden.,De arts legt alles uit ,het gebruik staat op het doosje, en er zit een bijsluiter bij. Wat wil je dan nog meer? Nou dan krijg je uittreksel van de bijsluiter er bij.en betaal je €6,40 extra. !!! Wie heeft dit verzonnen? Protesten hier tegen.!!
Medicijn gebruik is voor het overgrote deel eenvoudig. Eenvoud van het gebruik is een voorwaarde voor veilig en doelmatig gebruik. Gevallen die ingewikkelder zijn worden al uitgebreid voorgelicht door de artsen. Voor de vraag die zij nog hebben mag een realistische bijdrage worden gerekend. Deze regeling is ongefundeerd en leid tot hogere kosten en veel onbegrip!
Ik heb bij het ophalen van mijn medicatie uitdrukkelijk gezegd geen voorlichting te willen, ook niet gekregen. Wat denk je vandaag de rekening van de zorgverzekeraar ontvangen met een bijdrage voor dit niet geven gesprek. Ik koop alleen medicatie meer niet en de bijsluiter zit in het doosje waarin je alle informatie kunt vinden. Hoe kan dit gestopt worden ???
De overheid stimuleert aan de ene kant om zélf onze zaken te regelen, maar aan de andere kant wordt door dit soort maatregelen onze zelfstandigheid beknot. Ik vind dit principieel onjuist. Bovendien geeft de apotheek vaak geen informatie, of kort, of staat die op de bijsluiter. Er kan dus ook gezegd worden: lees de bijsluiter! Zoals het nu gaat lijkt het alleen maar om geld te gaan.
Vandaag kreeg ik via Zilveren Kruis de rekening van huisarts/apotheek. Met daarin 'Begeleiding nieuw geneesmiddel'. Dit middel had ik 3 jaar geleden ook gehad, en ik had zowel de bijsluiter als de 'begeleiding' bewaard, zoals ik dat met alle verstrekte gegevens van medicijnen doe. Moest wéér betalen!
Ik heb vorige jaar een staar operatie ondergaan, pre-operative moest ik geneesmidellen halen bij mijn apotheek. Bij het afhalen van oogdruppels is er nooit uitleg gegeven over het gebruik. Maanden later tot mijn verbazing 12 eruo in rekening gebracht. Later bij oog ziekenhuis apotheek nog 6 eruo.??
20 tot 25 minuten moet dat zijn
Als iedereen nu eens 20 tot 25 vragen blijft stellen bij de eerste aanschaf dan zijn zij er snel klaar mee denk ik.Het is vervelend voor de mensen die na je komen maar dan zijn we er binnen een maand vanaf.Dit omdat het de apotheker heel veel geld gaat kosten en dij extra personeel moeten aantrekken om meer klanten te kunnen helpen,Of het gaat hun meer geld kosten dan opleveren :)))
het is een grote dievenbende bij die apothekers. Ik kreeg van de huisarts Lorazepam, ze heeft me alles erover uitgelegd. Begint die vrouw bij de apotheek een heel verhaal. Ik zeg: ik hoef niks te weten. Ja dat zijn wij verplicht zegt ze. Ik zeg dan kun je dat weer declareren he.
Indien de afnemer de rekening van de apotheek krijgt voor mondelinge uitleg, dan dient de apotheek dit eerst kenbaar te maken aan de afnemer alvorens uitleg te geven. Dan heb je als afnemer de keuze: wil ik geïnformeerd worden of niet; en wat zijn daar de bijhorende kosten voor. Dit lijkt mij het meest eerlijk naar de afnemer toe. Eens?
ik hoef niks te weten want ik weet het al ik kreeg ze gewoon mee zonder uitleg en zonder bijsluiter .kosten 6.14 voor uitleg en de kosten van de pillen erbij iik ga toch maar wat minder snel naar de huisarts belachelijk is dit . en ja als je naar de winkel gaat om iets te kopen krijg je toch ook uitleg hoe een apparaat werkt
Als je 10 jaar dezelfde medicijnen gebruikt moet je dan evengoed voor de uitleg betalen.
De huisarts schrijft een medicijn voor. Legt daarbij alles uit aan de patient. De apotheek leest het gebruik voor wat op de sticker staat die op het doosje is geplakt. Gaat het niet om daar ruim 6 euro voor te vragen? Dat het nu uitkomt dat dat vroeger inclusief was vindt ik nog schrijnender. Betaal ik straks ook voor gebruik schuifdeur, trekken van volgnummertje? Wat zijn dit voor praktijken?
Geldklopperij en papier verspiling. Ik kreeg uitleg enkelzijdig geprint. Bij alle medicijnen zitten al bijsluiters die aan wettelijke voorwaarden moeten voldoen.Dat iedereen nu reageert is niet verwonderlijk. Dit komt omdat het niet eerder zichtbaar was voor patienten. Uiteraard was het toen ook al idioterie. Stoppen hiermee.
In 2012 heb ik al betaald voor "1e verstrekking"flauwekul. Hetzelfde medicijn, in combinatie met zelfde andere medicijnen weer besteld in 2014. Weer moet ik "1e verstrekking" betalen. Dat doen ze jaarlijks, schijnt het. Idiotie ten top. Dan laat ik het wel voor de rechter komen.
Als ik in de winkel iets koop krijg ik gratis voorlichting, zelfs als ik besluit om het product niet te kopen. Waarom moet de apotheker bij ongevraagd advies (dan) wel geld krijgen. Os gewoon ordinaire diefstal.
Een apotheek is niet meer en niet minder dan een ordinaire dozenschuiver. De dosering zal de huisarts wel bepalen. Kerkelijk Apotheek in Veenendaal maakt het erg bont. Medicijnen die al jaren worden gebruikt gaan ze nu ineens kosten berekenen vanwege een uitleg. Echt schandalig!!
Het is een grote oplichterij, dit moet snel van tafel. Het is een taak van de politieke partijen om dat aan te kaarten, of massaal weigeren het te betalen. Een alternatief is de medicatie te bestellen via internet, en de rekening te declareren bij de zorgverzekering kijken hoe ze daarop reageren..Helaas kan dat niet bij iedere medicatie, ook kan men Radar en Kassa blijven bestoken met klachten.
Bij onze apotheek krijgen we gewoon een printje mee net als vroeger en de vraag wilt u verder nog iets weten? Kostte 12,00 die we zelf ivm eigen risico moeten betalen. Belachelijk toch. En je mag het niet weigeren.....
Schande...er zou direct ingegrepen moeten worden...protesteren moeten we..Dit gaat verkeerd.Je wordt gewoon genaaid in dit land,desnoods maak ik zelf briefjes die ik steeds laat ondertekenen.door die oplichters. ..Schande!!! Achteraf kun je niet meer zeggen ik heb toen geen advies gehad...niet te bewijzen...
Schande...er zou direct ingegrepen moeten worden...protesteren moeten we..Dit gaat verkeerd.Je wordt gewoon genaaid in dit land,desnoods maak ik zelf briefjes die ik steeds laat ondertekenen.door die oplichters. ..Schande!!! Achteraf kun je niet meer zeggen ik heb toen geen advies gehad...niet te bewijzen...
Ik lees hier af en toe berichten waarin staat te lezen dat we niet moeten zeuren. Advies kost nu eenmaal geld. Klopt. Kan ik me nog wat bij voorstellen ALS ik om aanvullende voorlichting had gevraagd. Het stoort me daarentegen als ik geen advies krijg (wat kan kloppen, want ik heb er niet om gevraagd) en toch een rekening krijg gepresenteerd. Puur en alleen omdat een wet daarin voorziet...
Zojuist rekening van CZ. Kosten eerste-uitgifte-gesprek 6,35 euro. WTF? Blijkt dat ik 6,35 euro in rekening gebracht krijg voor een een gekopieerd A4tje. Bedrag is hoger dan de kosten in rekening gebracht voor het medicijn. De volgende keer blijf ik een half uur staan kleppen. Bakkie koffie erbij. Maken we er een leuke dag van, ik en de apotheker. Wat een idiote gang van zaken.
Belachelijk gewoon!!!! Ik heb niet om uitleg gevraagd en kreeg ook niet te horen dat zo een uitleg geld kost en moet nu toch voor 2 medicijnen bijna 13 euro betalen voor uitleg waar ik niet om gevraagd heb. Belachelijk. Binnenkort moeten wij ook nog voor (hallo en doei) betalen...
De waanzin ten top. Volgende keer dat je bij de apotheker komt moet je dus het volgende tegen hem zeggen: Bek dicht houden, ik kan de bijsluiter lezen. Weer zo'n kostprijsverhogende verworvenheid binnen de sector gescheten baantjes als apotheker, accountant, notaris, huisarts, tandarts, enz. Burgers hebben te maken met verplichte winkelnering bij die zakkenvullers, die niet hoeven te concurreren.
Zakkenvullers zijn het allemaal maar wie doet er nu eens wat? Den Haag, Consumentenbond, de Media enz.enz. deze zijn allemaal te slap. Het wordt echt tijd voor een instantie die echt iets gaat doen tegen deze oplichters, of moeten we wachten op een soort IS partij!!
ÌK citeer:Tot voor kort zat de vergoeding voor een uitgiftegesprek bij de prijs van het medicijn inbegrepen." Dus geen zorgen mensen, de medicijnen worden dus goedkoper! Hahaha wat unne giller...dat willen we nog eens meemaken dat de medicijnen goedkoper gaan worden, Of gaan we voor dit ongeloof ook nog een pilletje krijgen....
Vangen ze nog niet genoeg van de arme mensen .Waar moeten we nog voor gaan werken hier word je steeds armer. Straks zitten er geen bijsluiters meer bij, of geen uitleg op internet of eerst betalen.
Ik kreeg vandaag een rekening van 6,36 voor het eerste uitgiftegesprek, mij is echter niets gevraagd, en mij is ook niet verteld dat ik hiervoor ruim 6 euro neer moet tellen. Zal niet weer gebeuren! Een gewaarschuwd mens telt voor 2!! Wat een geldklopperij is dit.
Belachelijk om 6 € te betalen voor uitleg van een zalfje voor een zwerende vinger. De huisarts zegt altijd hoe je een medicijn moet gebruiken, ook zit er altijd een bijsluiter bij. Ik denk dat ze in den Haag denken dat wij allemaal domme mensen zijn.
Onderteken bij petities.nl en kom massaal in opstand tegen deze gekte!!!!!!
De apothekers krijgen schijnbaar geen korting meer op de medicijnen en nu moet de klant het maar betalen. Goed dat de zorgverzekering laat zien wat de apothekers in rekening brengen. Alleen moet de zorgverzekering dat niet vooruit betalen. Laat de apotheek de rekening zelf maar naar de klant sturen. Eens kijken hoeveel ze uiteindelijk krijgen.
Dit is inderdaad geldklopperij. Kreeg op 1 recept 2 tubes zalf, 1 voor voet, 1 voor andere plekjes (samen plm.75.00 euro) en....2 x 6.00 uitleg kosten, terwijl ik toch echt kan lezen wat er op de sticker staat. Kassa dus !! Men hoort gewoon uitleg te geven dat doen ze in de winkel toch ook als je iets wil kopen !!!! Had ik dit geweten dan had ik die onnozele uitleg uiteraard geweigerd.
Zojuist de declaratie ontvangen van delta Lloyd vanwege eigen risico. Staan daar kosten voor eerste uitleg van 1 recept dat door mijn vrouw is afgehaald zonder uitleg, en 1 recept (voor een injectie die de huisarts geeft). Ik ga deze kosten terugvorderen en mijn kosten voor restitutie daarbij declareren. Als zij het rekenen, kan ik het ook.
Schandalig!!! diefstal vind ik het! ik moet 3 dagen lang 1 pil per dag innemen, waar houd dat uitleg in???? daar lees ik toch de GRATIS bijsluiter voor!!! buiten dat de huisarts mij alle info heeft gegeven. waar kan ik mijn klacht indienen?
Mag je de uitleg weigeren? Nu 3 keer meegemaakt en 3 keer geen andere info dan die de huisarts al had meegegeven. Wat een geldklopperij.
Ook ik werd via de rekening geconfronteerd met deze advieskosten. Belachelijk. Huisarts heeft mij geadviseerd over gebruik medicijnen. Apotheek heeft mij niet geadviseerd. Wordt blijkbaar standaard in rekening gebracht. Het voelt als oplichterij en zakkenvullerij! Dit Voelt niet goed !
Meer dan belachelijk die "uitlegkosten", schandalig! De volgende keer als ik iets op ga halen bij de apotheek zeg ik meteen tegen die apothekersassistente "niks zeggen hoor, dat kost me geld" Tip: plaats je onvrede op facebook!
Vandaag een rekening gekregen van mn ziekenfonds , met een mondelinge uitleg van 6,25 voor het gebruik van...neusspray wtf moet je uitleggen aan neusspray ? Dit is te belachelijk voor woorden!
Hier in Purmerend bij Overlander ook de zelfde ervaring. Kreeg een medicijn die ik al eens eerder had gebruikt. Er werd alleen gevraagd of ik het middel al kon waarop ik dus ja antwoorden. En vervolgens krijg ik hiervoor nu een rekening van 6 euro. Pure diefstal is dit.
Het wordt steeds gekker, er wordt toch een bijsluiter meegeleverd. Die lees ik thuis zowiezo door omdat een babbeltje van een apotheker toch niet blijft hangen. Bovendien heb ik allerlei aanvullende verzekering maar moet steeds meer bijbetalen voor allerlei zaken, de verzekeringen tillen de boel dus ook.
Wat een zinloze geldklopperij. Graaiers zijn het, die apotheken! En wij maar betalen met z'n allen. We zijn in dit land volledig van god los en zo langzamerhand verliezen we ieder gevoel met de realiteit. Snel stoppen met die onzin dus.
Ja het moet niet gekker worden in dit land, je betaald je al scheel aan de zorgkosten en dan voor deze flauwekul nog € 6,00 vragen. En ja Margot dat is dus een duur doosje Ibuprofen. Dus elke keer als je medicijnen gaat halen bij de apotheek moet je € 6,00 betalen ook al wil je geen advies. Oplichters Ze moeten hier gewoon werk van maken ik teken wel hoor als er een petitie komt.
Overigens zijn er apothekers in Nederland die weigeren deze heffing te berekenen!!!! En Terecht!!!!!! Dit is Nederland op z'n smalst: betalen voor lucht.....!!!!!
Belachelijk deze regeling!!!!! Ik denk dat ik maar eens regelmatig naar het buitenland ga om medicijnen te kopen die ze niet bij het Kruitvat hebben!!! Met een recept van de arts moet dat lukken en anders ga ik ook naar een bevoegde buitenlandse arts toe!!!! Die bonnetjes kun je nl. ook gewoon bij de verzekeringsmaatschappij indienen en dan betaal je niet de "uitkleedpremie" aan de apotheek!!
Als je er echt iets tegen wilt doen en een groot deel van het volk dit wil dan is de beste oplossing NIET BETALEN. Het is de enige mogelijkheid om hier iets tegen te doen. Ik heb de petitie getekend, maar geloof niet dat dat iets uithaalt. En wie geen uitleg heeft gekregen moet z'n geld terug gaan halen!!
een apotheek hoort een uitleg te geven. normaal zou zijn als de apotheek medewerkers zouden vragen of er nog vragen zijn. Na mijn inziens hoort dat bij je vak. daar geld voor vragen is pure geldklopperij.
De dieven, gewoon 6 euro in rekening gebracht voor een medicijn dat ik al jaren slik
Een uitstekende maatregel dit. Als je wilt weten hoe iets werkt, dan moet je daar gewoon voor betalen. Zoniet dan blijf je maar lekker ziek. En wat is nou 6 euro per keer?
Pure WAANZIN
Is het verplicht om te betalen voor dit 'uitleggesprek'? Ook als er helemaal geen gesprek is geweest? Wat gebeurt er als je wel voor de medicijnen, maar niet voor het gesprek betaalt?
Pure geld klopperij voor 2 dezelfde tubes zalf 2x €6.25 Voor uitleg betaald. Niks geen uitleg wat gezecht werd wat ook op etiket zalf staat 2 maal daags gebruiken.
Absurd mondelinge uitleg over iets wat de arts al heeft uitgelegd. Bovendien ieder jaar weer het zelfde. Bovendien wanneer er een snufje van iets anders inzit ook weer een betaalde uitleg. Bovendien een pak papier enkelzijdig bedrukt, Milieuvriendelijk is het dus niet. Je kan niet kiezen voor geen uitleg.
Belachelijk!!!! Ik ben al 18 jaar chronisch patiënt en kreeg al jaren geen uitleg meer voor mijn medicijnen. Bij de declaratie van afgelopen maand staat twee keer 6.25 voor tweemaal de medicijnen! Hoe?? Ik heb nooit uitleg gekregen pure diefstal! Echt te gek voor woorden!
Dat ik voor uitleg moet betalen vind ik belachelijk; bij aankoop van een TV hoeft dat ook niet. Ik heb GEEN uitleg gekregen en het waren BESTAANDE medicijnen! Gewoon, doosjes met medicijnen ontvangen en het pand verlaten; meer heeft er niet plaatsgevonden.
Dat ik voor uitleg moet betalen vind ik belachelijk; bij aankoop van een TV hoeft dat ook niet. Verder blijkt dat ik GEEN uitleg heb gekregen en dat het BESTAANDE medicijnen zijn! Gewoon, doosjes met medicijnen ontvangen en de apotheker verlaten; meer heeft er niet plaatsgevonden.
PURE DIEFSTAL!! IS DAN OOK ALLEEN MOGELIJK IN NEDERLAND. Kan ook niet anders met een stelletje dieven die het land besturen!!
Oplichterij! Drie maal 6 euro voor bekende medicijnen onder ander merknaam omdat de verzekering de vorige medicijnen niet meer vergoed daarom uitleg wat niets voorstelde. Ook niet om gevraagd ! Er moet een mogelijkheid zijn dat je kunt kiezen of je wel of geen "uitleg"wilt.
Onderteken bij petities.nl en kom massaal in opstand tegen deze gekte!!!!!!
Echt belachelijk, 2 x betalen, en 2x geen uitleg omdat ik die natuurlijk ook niet hoef bij een neusspray en een hoestpilletje die ik al 3 keer eerder heb voorgeschreven gekregen! Ergste van alles is dat de uitleg even duur is als het medicijn zelf, en waar kan je bezwaar indienen! Pure DIEFSTAL!
Het wordt steeds gekker in dit land. Echt absurd. En inderdaad, ik slik ook al jaren dezelfde medicijnen, dus ik moet telkens die kosten betalen. In 1 woord belachelijk. Pure diefstal. We betalen ons al scheel aan de zorgkosten. Dan de hoge eigen risico.
Diefstal, geen andere woorden voor. Betalen voor informatie die je, in mijn geval, al jaren geleden gehad heeft. Voor medicijnen die ik al jaren slik.
Eerst tientallen jaren bij apotheek teveel betaald voor onze medicijnen. Kortingen door farm.ind. aan apothekers verstrekt niet ten voordele van de patiënt verrekend. Waren apothekers vaak een aparte bv van diezelfde farmaceutische industrie en nu moeten we apart betalen voor al dan niet verkregen 'advies'. Advies dat we al ontvingen van huisarts of specialist.
Ben er deze week achter gekomen.... Ik ben total sprakeloos, voor en eenvoudige zalf 6,15 euro aan het informatiegesprek dat trouwens nooit heeft plaatst gevonden. Bovendien vallen deze kosten binnen het eigen risico. Hoe je dat wendt of keert, heet dit wettelijke OPLICHTERIJ! Absuurd dat dit in Nederland kan en problemloos wordt toegelaten.
Dus als ik goed begrijp dan betaal ik 6,36 voor 1 minuut informatie? Informatie die als bijsluiter bij de verpakking zit? Informatie die mijn arts al verstrekt heeft? Ja maar mevrouw we moeten ook uitzoeken of t ene medicijn het andere niet bijt, ' Huh hoezo ik slik al 30 jaar geen medicijnen wat valt er uit te zoeken? Pure oplichterij / diefstal noem ik dit, bah!
heb al jaren twee hoge bloeddruk pillen nooit een keer uitleg gehad wat zie ik op mijn rekening twee maal een uit leg een van 6,81 en een van 53.57. Ja echt ik ga morgen eerste eens naar mijn Apotheek om te vragen of ik zijn gebouw en auto moet betalen gewoon diefstal
Vandaag kwam achter deze nieuwe regeling !!! Nou zeg, dan kan ik de lol nog op met al die verschillende medicatie die ik de afgelopen 2 maanden gehad hebt, fiks dokken dus !!!!
Kreeg ook Euro 6,14 uitleg aan patient op nota. Geen uitleg gekregen bij apotheek,niet om gevraagd ook. Had de specialist in het LUMC al gedaan. Ook controle of dit nieuwe medicijn samen met mijn bestaande medicijnen geen problemen geeft had de specialist ook gedaan. Ga hier apotheker op aan spreken
Bij een tube huidcreme en vitamine D2 prints uit de computer gekregen, kosten 12.09 Euro. Verder heb ik geen uitleg gekregen en er ook niet om gevraagd. Is een bijsluiter niet voldoende? Dit is idioot!
Via de ziekenhuisapotheek kreeg ik 2 (!) antibiotica-tabletten, kosten 1e uitleg: EUR 12,00; dit is EUR 6,00 per tablet. Wie kan mij helpen deze waanzin uit de wereld te helpen?
Anderzijds moeten de apothekers zich afvragen of ze ook bij alles (bijvoorbeeld paracetamol) uitleg moeten geven en of ze ook alles willen declareren. 'Heeft u nog vragen over het medicijn' kan soms ook volstaan!
De apothekers zijn inmiddels tot op het bot uitgekleed. Ze zijn geen 'Mediamarkt' die zelf zijn prijs kan bepalen. Alles wordt door overheid en de zorgverzekeraars geregeld. De uitleg zit dus niet in het uitgeknepen bedrag die zij als vergoeding ontvangen. Terecht dat zij de uitleg kunnen declareren.
Als ik een product koop wil ik eventueel uitleg dit hoort bij de service te zitten het is toch te gek dat ik moet betalen voor een gebruiksaanwijzing?? schaf deze onzin af en voor het geld wat we dan besparen nemen we weer onze normale medicatie ipv steeds wiselende namen.
Dit bewijst weer eens dat de gezondheidszorg in Nederland volledig de weg kwijt is. En dat dat absurde bedrag van 6,25 Euro voor een uitleg van anderhalve minuut door een assistente. Heeft die assistente een uurloon van plm 300 Euro?
Stomverbaasd over rekening van bijna 13 euro extra voor 2 medicijnen die niet eens uitleg nodig hebben omdat datgene dat verteld wordt op het etiket en de bijsluiter staat. Op de verzamelrekening was niet eens te herleiden bij welk medicijn de uitleg hoorde. Op naar de online apotheek.
Ik kreeg ook plotseling zo'n "uitleg-rekening". Omdat ik die neusspray maar af en toe gebruik, was er ook meer dan een jaar verlopen. De assistente van mijn huisarts was hogelijk verbaasd. Ze had dit al eerder gehoord en vond het absurd. Ze vroeg me terug te bellen om de reactie van de apotheek waar ik langs zou gaan te melden. De NPFC moet zich ook nog maar eens beraden over deze geldklopperij.
GROTE OPLICHTERIJ.
te gek voor woorden
Vandaag ook weer de declaraties van het Zilveren Kruis gekregen. Ben met hartklachten naar de cardioloog geweest die mij zes soorten medicijnen voorschreef. , dus 6 x 6,14 euro patiënten uitleg .........kassa.......en waar blijft de printjes...precies in de vuilnisbak. 36,84 euro weggegooid geld. Laten ze ons de normale medicijnen geven waar de bijsluiters gratis erbij zitten
LET OP: Ik werk in een verzorgingshuis en regel zo'n beetje alles wat met medicijnen te maken heeft. Komt er van de week fam. van een bewoonster naar ons toe met de vraag waar die 4x 6 euro voor "uitleg van medicijnen" voor dient op haar afschrift van de apotheek. Moeder komt al jaren niet buiten de deur en de apotheker is niet bij haar binnen geweest...... Schandalig!
Per 1 januari 2014 stilzwijgend ingevoerd en de verzekering vergoed deze info niet!! Kom ik na 1 jaar + 1 dag !! dan mag ik weer voor de info betalen. Terwijl mijn apotheek ons gebruikersverleden 15 jaar !! bewaard in hun computer. Bij een gemiddeld loon van € 10,- per uur betekent dat na aftrek van de belasting dat je 1 uur bij je baas moet werken voor een paar goedkoop geprinte velletjes A4.
Dit is absurd voor woorden, betalen voor uitleg. Een systeem waar ik mij niet in kan vinden. Groot gezin, voor iedere persoon dezelfde medicatie nodig hebben op andere momenten. Kassa voor de apothekers. Afgesproken in het contract.
Het gebruik staat op het doosje vermeld, wordt verteld. Kost 6,25. Nu moeten miljoenen mensen extra gaan betalen voor dezelfde service. Dit is de reinste geldklopperij, ingepakt in een mooi jasje. De volgende keer vraag ik eerst of er extra wordt gedeclareerd, voordat ik de medicijnen aanneem. Zo ja, zoek ik op internet wel naar het medicijn en bestel het daar.
Te gek voor woorden. Rekenen ze bij ieder medicijn ook al gebruik ik dat al jaren. We worden weer dubbel "gepakt" wie en wanneer stopt dit nu een keer?
Het is te erg voor woorden eigenlijk! Als je nu een "uitleg gesprek" aanvraag, dan is het misschien nog te begrijpen. Maar het is toch hun werk, dat ze er extra geld voor durven te vragen!!!!!
Echte waanzin ten top. Het is heel normaal dat je uitleg krijgt als je iets koopt, of het nou een wasmachine is, een stofzuiger of medicijnen. Ik zal zeker de petitie tekenen en ik hoop velen met mij.
Het gaat er om dat je een keuze hebt. Rekeningen voor iets dat je niet wilt/krijgt is gek, dat gebeurt in geen enkele andere winkel. Dus allemaal naar de online apotheek.
Van verzekeraar later een nota van € 6,25 voor betaling van "uitleg aan patient" .Was voorbereid om te zeggen: "Nee, uitleg is niet nodig!". Er is niets gevraagd. Ook geen extra brief!. Toch die afrekening. Absurd! Bij geen ander product in een winkel durft de verkoper voor advies te rekenen.Goed advies is klantenbinding. Patiënten hebben geen keus! Lijkt op een KARTEL!
goh medicijnen gehaald geen uitleg gehad! niet schriftelijk en niet mondeling! betekent dit nu bij elke gang naar de apotheek? als ik weiger om de gevraagde info te horen/krijgen moet ik dan toch betalen? gezien mijn medicijn gebruik, ben ik dan gewoon al 3 mnd eerder door mijn eigenbijdrage heen. blijkbaar nog niet genoeg gestraft dat ik al chronisch ziek ben!!!!
En je moet ook betalen als je een geneesmiddel al kent! In mijn geval: in het verleden medicijn-A gebruikt; een tijdje medicijn-B gebruikt maar dat blijkt niet goed te werken; nu weer terug naar het mij bekende medicijn-A. En dan moeten betalen voor een zogenaamde "eerste"(!!??) uitleg van een mij bekend medicijn!? Belachelijk!
Weer de typische doorgeschoten Hollandsche Zuinigheid: alles moet 'gratis'. Je betaalt voor de expertise, net als bij bijv. een advocaat. Je werkt zelf toch ook niet gratis?
Mensen teken onderstaande petitie en kom tegen deze belachelijke regel in opstand: http://petities.nl/petitie/niet-betalen-voor-een-uitleg-over-je-medicijnen-bij-de-apotheek#.Uz_9NCUJfo8.facebook
Ik moest € 12,50 betalen. In de begeleidende brief stond "geen noemenswaardige bijwerkingen". Op internet bleek dit medicijn dus dezelfde bijwerkingen te hebben als de 3 vorige medicijnen waar ik dus allergisch voor was geworden. En daar moet je dan voor betalen.
Belachelijk dit weer.. geld uit je zak kloppen. Ik gooi die printjes altijd gelijk weg. Ik hoef die niet. Alles staat op internet en in de bijsluiter. De rest is gewoon overbodige informatie. Ik neem toch aan dat als verschillende medicijnen niet samen kunnen, de arts me ze ook niet voorschrijft? Anders doen ze hun werk niet goed.
Verkeerd gebruiken van medicijnen kan ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid. Door deze maatregel is het te verwachten dat er mensen zijn die de uitleg weigeren met alle gevolgen voor de gezondheid van dien. Lijkt me geen gezonde situatie.
Verkeerd gebruiken van medicijnen kan ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid. Door deze maatregel is het te verwachten dat er mensen zijn die de uitleg weigeren met alle gevolgen voor de gezondheid van dien. Lijkt me geen gezonde situatie.
Beste apothekersassistent. Het controleren van de medicatie is gewoon jullie taak, daar worden jullie al ruim voor betaald.
Ik heb nu inzicht in de werkelijke prijs van medicijnen, waarin de kosten voor zorg en begeleiding voorheen waren verwerkt. Een gesprek (status: niet aangekondigd) kun je het amper noemen voor een mij bekend medicijn en een ander dat ver over de houdbaarheidsdatum was! Ik heb mijn apotheker voorgesteld in z’n database de opmerking te plaatsen dat ik voortaan van zo’n “gesprek” niet gediend ben.
Krijg hetzelfde medicijn maar alleen van een ander goedkoper merk (fabrikant) Er is dus geen uitleg noch nazien betreffende gebruik noodzakelijk.. Toch € 6.00 in rekening gebracht om het kostenbesparend effect weer tot nul zo niet meer op te heffen.
Een gouden tip is om na het bezoek bij de huisarts te gaan shoppen op de online apotheek. Zelfde recepten zonder de belachelijke kosten van uitleg.
ik vind dat we het ons niet moeten laten gevallen ,die doen met ons wat ze willen ,en wat doen wij alleen maar klagen ,en hun lachen zich kapot ,we betalen al genoeg ,en hun verdienen al genoeg aan ons zakken vullers zijn het meer niet
€ 6 euro betaald voor een verkeerde uitleg bij een ziekenhuisrecept! En nog eens € 6 euro voor een pijnstiller, waar de dokter al uitleg over heeft gegeven. Volgende keer zeg ik gelijk dat ik geen uitleg wil. Misschien heeft het zin om het gelijk op het recept van de dokter te schrijven. Misschien moet ik de apotheek 6 euro berekenen als ze mijn recept willen hebben.
Declaratie van 18 euro voor 1e uitleg gesprek van de apotheek via de zorgverzekeraar. De mederwerkster vroeg of ik behoefte had aan uitleg. Ik antwoordde "nee", de uiteg had ik al van mijn arts ontvangen. Dus als jou gevraagd wordt of je een uitleg wil, dan moet je voor deze vraag betalen!!!
€6,- betalen voor een eerste uitleg is m.i. geldklopperij. Als reden aangeven dat het altijd al bij de medicatie inzat? Oke, dus we zijn altijd al opgelicht? Nog even, en we moeten betalen voor een 'goed morgen' in de supermarkt....
€6,- betalen voor een eerste uitleg is m.i. geldklopperij. Als reden aangeven dat het altijd al bij de medicatie inzat? Oke, dus we zijn altijd al opgelicht? Ik zou willen: laat de klant tekenen voor akkoord als dat gesprek heeft plaatsgevonden, nadat de klant is verteld dat dit kosten met zich meebrengt. Nog even, en we moeten betalen voor een 'goed morgen' in de supermarkt....
Als je medicijnen haalt krijg je totaal geen uitleg bij.Op het etiket schrijven ze gewoon gebruik bekend.Afschaffen die onzin want kost alleen maar geld en pakken toch €6.Ze zeggen dat zijn we verplicht.Afschaffen dan betalen we minder premie en schieten de kosten niet onnodig de lucht in.Huisarts zegt hoe je het moet gebruiken.ben nou 6 keer bij de apotheek geweest en niemand geeft uitleg.
ik vind als je ergens voor moet betalen dat je zelf uitmaakt of je gebruik maakt van die dienst ja of nee. dat ze even melden : Uitleg kan maar dat gesprek kost je 6 euro per minuut. dan pas je daar wel voor.
En als je weinig tot geen uitleg krijgt, mag je alsnog €12,- dokken.Ze geven nu eht niet meer uitleg dan voorheen. Via de voorschrijvende arts krijg je al uitleg hoe je de medicijnen moet gaan gebruiken en hij is ook verantwoordelijk voor eventueel contra-indicaties met andere medicijnen. Zakken vullen over de ruggen van de consument die al veel premie betalen aan zorgverzekeringen!!!!
Ps... Kan me trouwens niet voorstellen dat ditzelfde doosje in 2013 14 euro kostte. Aangezien men beweert dat de uitlwgkosten er voorheen bij in zat....
1 doosje ibuprofen en dan 6 euro betalen voor de uitleg? Onacceptabel!
Ook ik kreeg een rekening van 5,55 voor een zogenaamde uitleg over een neusspray, het enige wat ze mij vertelde was dat de neusspray niet op voorraad was en dat het voor mij besteld zou worden, mocht het de volgende dag ophalen. Dit kost dus 5,55. Complete onzin dit soort kosten, daar worden ze toch voor betaald. Waar gaan we heen in dit land.
Mag ik jullie erop wijzen dat het bedrag dat de apotheek in rekening brengt, dit ten eerste altijd al heeft gedaan? Nu wordt het opeens gescheiden in rekening gebracht, gaat iedereen klagen... Ten tweede, behalve uitleg, controleren wij ook of het geneesmiddel samen kan met de andere medicatie. Nemen zo nodig contact op met de voorschrijver of de dosering klopt en dergelijke.
ongevraagd uitleg gegeven en 6 euro berekend voor neusspray dokter had zelf al uitleg gegeven
3x in 1 week medicijnen opgehaald. Begeleiding Medicijngesprek: Bent u bekend met dit medicijn? Ja. 3 gesprekjes van 30 seconden = 18 euro betalen. Bij Kruidvat is dit gratis. Graaien in de portemonnee van patiënten die geen kant op kunnen omdat het receptmedicijnen zijn. En dit mag van de Nederlandse Zorg Autoriteit. Waar is de service van een apotheek gebleven? Een grof schandaal.
Hier zit ik anders helemaal niet op te wachten. De arts heeft al uitgelegd hoe het medicijn gebruikt moet worden, zo niet staat dat in de bijsluiter en op het etiket. Ik heb nu al meerdere keren meegemaakt dat hardop aan de balie wordt uitgelegd hoe je iets als een klysma moet gebruiken of hoe je vaginale medicatie inbrengt. Van discretie hebben ze blijkbaar nog nooit gehoord.
Vandaag bij apotheek Antihistamine, vrij verkrijgbaar. Voor zekerheid vraag ik, of ik het in kan nemen met mijn medicatie. Hiij zoekt het op, en ja het kan. Mooi ik reken af. 13 euro. Kijk op het bonnetje thuis en zie 7 euro in rekening gebracht is voor mijn vraag?! Dat had ik vantevoren willen weten!
ik zag vandaag ook dat er 12 euro iwordt gerekend bij apotheek trudoplein in eindhoven . voor medicijnen die ik al jaren gebruik , ze zijn mij zo overhandigd , met geen enkele mededeling . belachelijk !!! wat een onzin , waar moet dat heen ??? ik ben meteen van apotheek veranderd, wat een slechte service daar zeg
belachelijk. Mijn arts had de werking van een lotion uitgelegd. Niet de apothekersassistente. Toch word mij 6 euro in rekening gebracht. \ In een woord belachelijk..
Dit is gewoon weer extra rekenen, er zit een bijsluiter bij de medicijnen en de apotheker moet controleren of de medicijnen kunnen bij hetgeen je eventueel al gebruikt. Onzin om dan extre te moeten betalen voor uitleg.
Vreemde vergelijking met de mediamarkt :S Daar staan de verkopers ook met lul verhalen door je strot te duwen van dit is beter dan dit vice versa.
Ik heb het even gechecked bij mijn zorgverzekeraar (OHRA): die betaalt een lager bedrag (€ 6) voor het eerste uitgiftegesprek dan mij in rekening wordt gebracht (€ 6,95) als de zorgverzekeraar het medicijn niet vergoedt. Inderdaad geldklopperij. Zo word ik wel gedwongen te gaan shoppen bij de online apotheek, desnoods in het buitenland.
Voor een (zelf te betalen) medicijn, dat ik al 10 jaar gebruik moest ik onlangs ook de kosten van het eerste uitgiftegesprek betalen, omdat de laatste verstrekking eind 2012 was. Absurd! Simpele oplossing: laat de klant tekenen voor akkoord als dat gesprek achterwege blijft. Heeft de apotheker zich ook ingedekt.
Belachelijk dat je dat voor moet betalen. als ik naar de media markt ga betaal ik ook nie voor uitleg hoe en machine werkt. Waarom dan wel voor medicijnen? Het staat op het doosje en in de bijsluiter. Geldklopperij vind ik het