Sensoor: GGZ-patiënten tussen wal en schip door bezuinigingen
De anonieme hulplijn Sensoor maakt zich zorgen om de lange wachtlijsten en sluiting van afdelingen bij GGZ-instellingen, waardoor mensen met grote problemen aan hun lot worden overgelaten. Dat meldt het Algemeen Dagblad.
Jaarlijks komen er 250.000 telefoontjes binnen bij Sensoor. De hulplijn biedt een luisterend oor voor mensen met problemen. “Mensen komen tussen wal en schip terecht”, zegt woordvoerster Karin Prins van Sensoor. “Door het ontbreken van de meest aangewezen hulp ontstaat het risico van verdere escalatie.”
Een derde van de plekken in de GGZ verdwijnt, omdat er voor honderden miljoenen euro’s wordt bezuinigd. Het komt zelfs voor dat mensen in crisissituaties of met ernstige psychische stoornissen nergens hulp krijgen. “Op dat moment kunnen we wel iets betekenen. Kalmeren om erger te voorkomen bijvoorbeeld, maar er moet meer gebeuren. Wij bieden geen therapie”, aldus Prins.
GGZ Nederland liet onlangs in het Algemeen Dagblad weten zoveel mogelijk te willen voorkomen dat patiënten buiten de hulpverlening vallen. Deze week vragen landelijke cliëntenorganisaties aandacht voor de problemen in de GGZ en de ontoereikende zorg.
© Nationale Zorggids